környezetvédelemautóCitroën C-Zerotesztelektromos autó

Élet egy elektromos autóval

2012. 03. 06., 12:57 | OzoneNetwork
Meglepően fürge, szerethetően dinamikus, döbbenetesen csendes és a gyalogosokra nézve életveszélyes. A Citroën C-Zéro nevű, teljesen elektronikus meghajtású kisautóját egy hétvégén keresztül használhattam, így valódi rálátásom van arra, milyen az élet egy 9 millió forintba kerülő elektromos minivel. Minden nagyon szép és jó - egészen addig, amíg nem kell tölteni.

Fotó: Szabó Balázs


Már nagyon régen ki akartam próbálni ezt a mindennapi használatra szánt e-autót. Nem csak azért, mert kissrácként imádtam a vidámparki dodzsemet, hanem mert nagyon érdekel az a technológiai váltás, amelyet az elektromotoros autók képviselnek. Azt sem tagadom, örülnék, ha leváltanák a benzinfüstölőket. Pár nap e-kocsikázás után persze már tudom: a kőolajszármazékok leváltásától még messze vagyunk, de a folyamat elindult, és sajnos sok áldozattal fog járni.

Fotó: Szabó Balázs

Amikor átvettem a C-Zérót a Telekom mélygarázsában, a cégautók üzemeltetésével megbízott kolléga nagyon lelkesen mesélt a Zöld szöcskéről. Szerinte, és szerinte mindenki szerint imádni valóan fürge, és valósággal ugrál a forgalomban - gondoltam majd meglátjuk! Mielőtt kihajtottam volna az utcára, megtudtam, elvileg otthon is tölthetem majd, de ha 16 Ampernél kisebb a biztosítékom, el fogom sötétíteni a házat.
A legfeltűnőbb tulajdonsága, hogy nincs hangja. Az indulást csak akkor lehet észrevenni, ha már mozog a járgány. A szokásos motorzajok helyett trolira emlékeztető nagyon halk hangot ad. Gázadáskor pedig olyan a villanymotor halk süvítése, mint a metróé vagy a villamosé gyorsuláskor - leszámítva persze a zörgést, zakatolást.

Fotó: Szabó Balázs

A második dolog ami feltűnt; az azonnali tudatformáló hatás. Én is meglepődtem magamon, hogy percek alatt szuper-környezettudatosnak éreztem magam benne, a benzin és dízeljárgányokat pedig azonnal korszerűtlennek tartottam. Amikor ráeszméltem környezettudatos felsőbbrendűségemre, jót röhögtem, hiszen a C-Zéro feltöltéséhez szükséges áramot fosszilis (szén, gáz, olaj) energiahordozók környezetszennyező elégetésével állítják elő. Tehát bármennyire is fáj az igazság; az e-autók is füstölnek, csak több száz kilométerrel távolabb, egy erőmű kéményén keresztül. A jelenlegi rendszer tehát önáltató, olyan, mint a hulladékgazdálkodás. Ha nem látjuk a mocskunkat, nem is veszünk róla tudomást.

Fotó: Szabó Balázs

Az e-autók meghajtásához szükséges akkumlátor előállítása, a kocsi alkatrészeinek gyártása, összeszerelése, a kész autók szalonokba szállítása is temérdek mennyiségű kőolajszármazék elégetésével jár. Ennek ellenére miért gondoljuk az elektromos maghajtásról, hogy technológiai váltás, és jó lenne minél több ilyen autót látni az utakon? A válasz egyszerű: a levegőt közvetlenül nem szennyezi, ha az áramot pedig megújuló energiahordozókból nyerik, például szél, víz, napenergiából, akkor tényleg környezetbarát lesz az elektromos meghajtás.

Fotó: Szabó Balázs

A dugóban araszolás könnyű a C-Zéroval. Mindössze egy gáz és egy fékpedált kell kezelni, kuplungja ugyanis nincs. A műszerfal felépítése praktikus. A legnagyobb a teljesítménymutató. Akaratlanul is megpróbálom a zöld, azaz takarékos mezőn belül tartani az energiafogyasztást. Nem nehéz. Lassításkor és fékezéskor azonnal tölteni kezdi a 88 db cellából álló lítium-ion aksikat. A zöldnél 180 Nm-es nyomatékával gond nélkül lehet elsőként kiugrani a sorból. Összehasonlításként, a legkisebb VI-os Golf nyomatéka 160Nm. A C-Zéro tehát valóban olyan mint egy szöcske, gyorsulása a hasonló nagyságú autókhoz képest szinte egyedülálló. Még több technikai részlet és teszt itt és itt is.

Fotó: Szabó Balázs

Kiváló menettulajdonságai és a hangtalansága azonban a legnagyobb veszélyforrása is egyben! A pesti belváros szűk utcáin nagyon óvatosan kell vele bánni. A gyalogosok megszokták, hogy a parkoló autók közt elindulva az utca túloldalára, hangról kell belőni, jön-e valami. Ez a városlakó-reflex teljesen hatástalan az e-autók esetében. A hetedik kerületben egy anyuka szemrebbenés nélkül elém tolta a babakocsiját. A nyolckerben pedig a menő csávók felháborodottan hőköltek rám, honnét kerültem elő?

Fotó: Szabó Balázs

Elektromos autós közlekedéshez a szokásosnál tehát jóval nagyobb figyelem kell. Biztos vagyok abban, hogy az e-autók terjedésével több gyalogosgázolás lesz. Nyugaton már szorgalmazzák az e-kocsik felhangosítását és a gyalogosradar beszerelését.
A Citroën C-Zéro felszereltsége amúgy nem túl szemkápráztató. Sokat fogyaszt a klíma, pocsékul szólnak a hangszórók, mégis a tároló rekeszek látványos hiánya nyomaszt leginkább. Egy jó városi kisautó legfontosabb tulajdonsága a rengeteg kiskacat tartó léte, avagy minden lyukba férjen el valami. A C-Zéroban még a pénztárcámnak és a mobilomnak is alig találok helyet. A csomagtartóba az akkumlátorok és a villanymotor miatt mindössze pár bevásárlószatyor fér el. A hátsó ülés azonban kényelmes és a kormány fogása is jó.

Fotó: Szabó Balázs

A 120 km-es hatótávolság egy kis fűtés, rádióhasználat és éjszakai autózásból adódó lámpahasználat miatt úgy 70 km-re csökken. Mivel az otthoni biztosíték megadta magát, más megoldást kerestem. Némi netes kutatás, telefonálás után kiderült, hogy az e-autó töltésre beharangozott MOL kúton még nem működik a töltő, az ELMŰ székház előtt pedig mobilról kell leszervezni a töltőoszlop bekapcsoltatását. A Clark Ádám térnél és az Oktogonon hiába a töltőoszlop, a benzines autókkal elállták a töltés lehetőségét, így kiválasztottam a Kempinskit. A főbejáratnál a londiner nem lepődött meg, amikor elektromos autó töltésének a lehetőségről érdeklődtem. Udvariasan közölte, van egy lent a mélygarázsban, de akkor óránként 900 Ft-os parkolási díjat is ki kell fizetni, vagy amott a fal mellett. Én az amottat választottam. Perceken belül kijött a recepciós, aki egy mágneskártyával aktiválta az oszlopot. Kocsi rácsatlakoztatva, láttam, hogy a londiner fél szemmel figyel, úgyhogy sétálni mentem. Egy óra múlva szerencsére minden a helyén, nem lopták el a kábelt és a töltöttség mérőn is kettővel több mező bizonyította immár a töltés sikerességét. Elindultam hazafelé, de a budai emelkedőkön 10 percen belül tova is az egy óra töltés eredménye. A budapesti töltőoszlopok elérhetősége itt!

Fotó: Szabó Balázs

Vasárnap reggelre a C-Zéro töltöttségi mutatója az éjszaka hűvösében ismét egyel csökkent. Gondoltam, izgalmas lesz a nap egy alig töltött aksival. Fejszámolás: hány kilométer a kocsi telephelye, a Telekom székház, majd a felismerés: ha lefelé egy picit tölti magát, akkor odaérhetek. Mély levegővétel és indulás a rizikós útra. Vasárnap délelőtti kényelmes forgalomban néhány tájékozottabb városlakó meglátta zöldre festett C-Zéromban az elektromos lelket. Talán még biccentettek is az új, környezetbarát technológia előtt, de engem már csak az érdekelt, hogy kitartson az akkumlátor.

Mindent összevetve, kizárólag városi közlekedésre szívesen használnék ilyen autót. Egy feltöltéskor kb 1,5 liter benzin árának megfelelő áramot fogyaszt. Az akkumlátorokat 1500 alkalommal lehet újratölteni, ez napi töltés esetén 5 éves élettartamot jelent. Az otthoni biztosítékokat 16 Amperosra kell kicserélni, így 6 óra alatt teljesen feltölthető. Menet közben nincs károsanyag kibocsájtása, csendes, könnyen kezelhető, kiválóan gyorsul. Pillanatnyilag Budapest több pontján ingyen tölthető. Remélem divatba jön és sokkal olcsóbb lesz.

Pálmai L. Ákos

A szerző az Origo Zrt Televíziós és Webvideó Üzletágának üzletágvezető-főszerkesztője.
Az OzoneNetwork-öt működtető Origo Zrt tulajdonosa a Magyar Telekom.

Az OzoneTV kiadója a New Wave Media Group Kft. © Minden jog fenntartva.